Hamran to začal: Vráti sa polícia ešte k osvedčenej zelenej?

Článok nájdete v Novinách POLÍCIA č. 3/2025

Sklamanie nad novým dizajnom policajných vozidiel

Prečo to urobiť jednoducho, keď to ide aj zložito? To si zrejme povedali predstavitelia ministerstva vnútra, keď premýšľali nad tým, ako by mali vyzerať služobné vozidlá Policajného zboru. Namiesto návratu k osvedčenej zelenej farbe, ktorá bola desaťročia súčasťou vizuálnej identity polície a bola ekonomicky výhodná, ministerstvo predstavilo ďalší dizajn v priebehu niekoľkých rokov.

Na tlačovej konferencii 7. marca 2025 minister vnútra Matúš Šutaj Eštok predstavil nový dizajn policajných vozidiel so slovami: „Je unikátny, rozpoznateľný a farebnosťou jasne odkazuje na Policajný zbor a štátne symboly našej krajiny.“

Očakávali sme, že sa ministerstvo poučí a vráti polícii jej tradičné farby. Namiesto toho sa pokračuje v experimentoch – strieborné autá ostali, modré polepy taktiež, no žlté reflexné prvky zmizli a na dverách pribudli menšie červené a biele detaily, ako aj čierny pás na bokoch, ktorý má zvýrazniť pilier autority PZ. Výsledok? Žiadny návrat k tradícii, len ďalší kompromisný dizajn, ktorý neprináša ani výraznú úsporu, ani jasnú identitu Policajného zboru.

Ministerstvo síce tvrdí, že nový dizajn odráža štátne farby, no v skutočnosti len prehlbuje chaos. Prvý experiment so žlto-modrými polepmi pod vedením Štefana Hamrana bol už sám o sebe drahý a nevhodný. Verejnosť aj OZP v SR kritizovali, že táto zmena bola zavedená bez diskusie. Očakávali sme, že nové vedenie ministerstva sa z tejto chyby poučí – no realita je iná. MV SR namiesto toho prichádza s ďalším, stále drahým a zbytočne komplikovaným riešením.

Kde je sľubovaná úspora?
Ministerstvo argumentuje, že nový dizajn polepov je lacnejší ako predchádzajúci modro-žltý variant. Keď sa však pozrieme na čísla, realita vyzerá inak:
– Pôvodné zelené polepy: 522 eur s DPH na jedno vozidlo.

– Modro-žlté polepy (Hamranov dizajn): 1 440 až 2 400 eur s DPH.

– Nový dizajn: približne 1 200 eur s DPH.

MV SR sa síce snaží prezentovať túto zmenu ako úsporu, no v skutočnosti ide len o kozmetické zníženie nákladov v porovnaní s Hamranovým dizajnom, pričom nový polep je stále viac ako dvojnásobne drahší oproti pôvodnému zelenému riešeniu. Navyše, celkové náklady nie sú len o samotných polepoch –strieborná metalíza vozidiel, ktorá ostáva zachovaná, je drahšia ako pôvodná biela, čo výrazne navyšuje obstarávaciu cenu každého služobného auta.

Drahšie polepy a prémiové farby však neovplyvňujú len štátny rozpočet. Policajti v praxi pociťujú aj ďalší problém – čím je služobné auto drahšie, tým vyššia je aj spoluúčasť na poistnej udalosti. Znamená to,
že ak sa policajt dostane do nehody, bude musieť zo svojho vrecka na spoluúčasti doplácať viac, než by musel pri lacnejšom vozidle s pôvodnou bielou farbou a zelenými polepmi. Je zarážajúce, že sa pri takýchto rozhodnutiach nikto nepýta samotných policajtov, či im tento systém vyhovuje. Tento postoj ministerstva, OZP v SR kritizoval aj v minulosti a bohužiaľ tento spôsob tvorby rozhodnutí ostal nezmenený.

Národné alebo európske? Polícia medzi tradíciou a unifikáciou

Či už slovenské policajné autá kopírujú Českú republiku (za Hamrana) alebo teraz iné krajiny EÚ, jedno je jasné – pôvodné slovenské zelené polepy boli bez diskusie odstránené a nahradené riešeniami, ktoré sú nielen drahšie, ale ani neodrážajú identitu slovenského Policajného zboru. Zelená farba bola súčasťou slovenskej polície viac než 30 rokov a verejnosť i samotní policajti ju vnímali ako prirodzenú vizuálnu súčasť zboru. Náhle a netransparentné rozhodnutie o jej odstránení v prospech „európskych trendov“ nemá opodstatnenie ani ekonomicky, ani esteticky.

Aby sme boli spravodliví, v jednej veci sa ministerstvo predsa len vrátilo k staršiemu riešeniu – na bokoch policajných áut sa opäť objavil znak Policajného zboru spolu s malým štátnym znakom. Toto gesto ale neprekryje fakt, že nový dizajn sa odkláňa od doterajšej vlastnej tradície PZ. Problematické je aj znázornenie znaku PZ. Pre lepšie vizuálne splynutie s novým dizajnom muselo ministerstvo pristúpiť k úprave znaku PZ, čo len potvrdzuje, že celý koncept nebol dostatočne domyslený. Nebolo by jednoduchšie a lacnejšie mať autá v bielej farbe a nechať pôvodný znak bezo zmeny? Ak chceli na ministerstve skutočne zvýrazniť slovenskú trikolóru, modré a červené prvky by na bielom podklade pôsobili omnoho prirodzenejšie a výraznejšie. Namiesto toho sa opäť hľadalo riešenie tam, kde žiadny problém nebol, pričom dôsledkom je len ďalšia zbytočná úprava, ktorá nedáva logický ani ekonomický zmysel.

Skončí zelená aj na uniformách? Trend pokračuje bez diskusie

Zmena polepov služobných vozidiel však nemusí byť jedinou vizuálnou premenou, ktorou prejde Policajný zbor. Už za Štefana Hamrana sa otvorene hovorilo o zmene policajných uniforiem – prechod od tradičnej zelenej k modrej. Aj keď v tom čase išlo len o úvahy, je čoraz zreteľnejšie, že aj súčasné vedenie ministerstva sa prikláňa k podobnému trendu. Ak si niekto myslel, že zelená aspoň na uniformách ostane zachovaná, môže byť časom nepríjemne prekvapený.

Je smutné, že MV SR pod vedením Matúša Šutaja Eštoka pokračuje v základných rysoch v trende, ktorý bez diskusie nastolil Štefan Hamran. Jeden síce hovoril o ankete, ale možnosť ponechania zelenej farby do nej nedal, druhý hovorí o odbornej analýze, no výsledok je rovnaký – policajtov sa na názor nikto
nepýtal. Na uliciach budú teraz jazdiť tri rôzne dizajny policajných vozidiel, čo v prihraničných oblastiach môže evokovať i cezhraničné prenasledovanie.

Jednoduché riešenie, ktoré kompetentní nechcú vidieť

Ak by cieľom skutočne bolo zjednotenie vizuálnej identity polície s dôrazom na štátne symboly a bezpečnosť, existovalo riešenie, ktoré by bolo tradičné, finančne výhodné a zároveň nespochybniteľné. Pôvodné zelené polepy na bielom podklade boli nielen historicky zaužívané, ale obsahovali aj žlté reflexné prvky, ktoré zvyšovali viditeľnosť vozidiel v cestnej premávke. Navyše, k tejto verzii sa dalo bez problémov vrátiť aj bez sloganu Pomáhať a chrániť, ktorý je predmetom sporov o autorské práva. Samotný vizuál nikdy nebol viazaný na tento nápis, takže jeho právne otázky nepredstavovali skutočnú prekážku.

Farby štátnej trikolóry by bolo možné vhodne doplniť bez toho, aby sa narušila kontinuita a známa vizuálna identita Policajného zboru. Takéto riešenie by nevzbudzovalo pochybnosti o zbytočných výdavkoch, nepôsobilo by ako experiment a nikto by ho nemohol spochybniť z hľadiska národnej identity či bezpečnostných štandardov.

Nikdy nie je neskoro vrátiť sa z kratšej cesty späť. Verejnosť aj samotní policajti by návrat k zelenej farbe privítali, a ak ministerstvo skutočne hľadá riešenie, ktoré bude efektívne, rešpektované a bez zbytočných kontroverzií, odpoveď je jednoduchá. Stop experimentom, vráťme sa k zelenej!