Ministerstvo vnútra zrušilo Odbor akvizícií a inovácií Prezídia PZ

 

Článok z novín POLÍCIA:

Ministerstvo vnútra SR zrušilo k 15. júlu 2025 Odbor akvizícií a inovácií (OAI), ktorý pôsobil na Prezídiu Policajného zboru. Návrh na reorganizáciu prišiel nečakane a bol oznámený až začiatkom júna. Hoci išlo o útvar podriadený Prezídiu PZ, iniciátorom zmeny bolo samotné ministerstvo. Rozhodnutiu nepredchádzala odborná diskusia, čo otvára oprávnené otázky o opodstatnenosti zmeny. K zrušeniu odboru sa kriticky postavil aj Odborový zväz polície v SR.

Nečakané zrušenie bez diskusie

Odbor akvizícií a inovácií podľa zamestnancov už aj v minulosti čelil pokusom o svoje zrušenie či oklieštenie. Vtedajšiemu vedeniu Policajného zboru sa však širšou diskusiou podarilo tieto snahy odvrátiť. Tentoraz však reorganizácia prišla z najvyššej úrovne od ministra vnútra, a to bez akejkoľvek predchádzajúcej diskusie či odborného vyhodnotenia. Prezidentka Policajného zboru Jana Maškarová údajne nemala možnosť zvrátiť rozhodnutie zhora a samotní zamestnanci boli o zániku odboru informovaní len niekoľko týždňov pred jeho účinnosťou. Ministerstvo vnútra v oficiálnom stanovisku uviedlo, že k zrušeniu OAI došlo v záujme zefektívnenia a urýchlenia procesov v oblasti inovácií a akvizícií. Zdôraznilo, že toto rozhodnutie neznamená zníženie kapacít ani odbornej spôsobilosti, pričom „pracovníci budú začlenení do činností iných organizačných zložiek rezortu v rámci Sekcie informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti MV SR, ako aj Sekcie ekonomiky MV SR“.

Nové začlenenie pracovníkov

Ako býva na rezorte zvykom, neprebehlo úplne bezproblémovo. Atmosféra neistoty vyvrcholila v posledných dňoch pred zánikom OAI. „Dva dni pred zánikom odboru sa robili pohovory, kto kam pôjde. Do posledného dňa sme nevedeli, kde skončíme. Rozkazy sa podpisovali na poslednú chvíľu,“ opísal situáciu jeden z bývalých zamestnancov. Z pôvodného počtu viac ako dvadsať ostalo v nástupníckom oddelení podpory technického rozvoja Policajného zboru len sedem miest.

Dôsledky zániku odboru

Zánik odboru a jeho transformácia na prezidiálne oddelenie znamenala aj odsun veľkej časti významných až strategických kompetencií PZ:

  • príprava technických požiadaviek,
  • tvorba špecifikácií,
  • zadávanie inovatívnych riešení v oblastiach technického vybavenia.

Časť kompetencií prešla pod sekciu ekonomiky MV SR, ďalšia pod sekciu informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti MV SR a oblasť podpory projektov bola presunutá pod Programovú kanceláriu MV SR.

Odbor akvizícií a inovácií (OAI) bol odborným a servisným útvarom na Prezídiu Policajného zboru, ktorý sa zaoberal technickým rozvojom, inováciami a odborným posudzovaním akvizícií techniky pre potreby Policajného zboru. Vznikol transformáciou z pôvodného Odboru vedecko-technického rozvoja, ktorý zmenil názov v roku 2014. Po tejto zmene si odbor nielen zachoval svoje kľúčové úlohy, ale aj výrazne rozšíril pôsobnosť o nové oblasti, ako napríklad bezpilotné prostriedky (drony).

OAI mal tri špecializované oddelenia:

Oddelenie vedecko-technického rozvoja – zaoberalo sa výskumom, vývojom a sledovaním technologických inovácií. Súčasťou tohto oddelenia bola aj špeciálna knižnica MV SR, ktorá zabezpečovala odbornú literatúru a podporovala rozvoj inovácií v rámci PZ.

Oddelenie gescií, prototypov a technických skúšok – zabezpečovalo odborné posudzovanie
nových technických riešení, návrh technických špecifikácií pre verejné obstarávania a testovanie nových produktov. Súčasťou tohto oddelenia bola prototypová dielňa, kde sa overovali a testovali nové typy výbavy.

Oddelenie podpory a riadenia projektov – pribudlo neskôr a venovalo sa koordinácii a administrácii projektov, vrátane čerpania eurofondov, čo v spojení s ostatnými oddeleniami tvorilo funkčný a efektívny celok. Po reorganizácii bolo presunuté pod Programovú kanceláriu Ministerstva vnútra SR.

OAI v rámci svojich úloh vypracoval v súčinnosti s útvarmi PZ strategické dokumenty ako koncepcia prezbrojenia PZ dlhými zbraňami ako aj koncepcia balistickej ochrany jednotlivca. V praxi sa zaoberal technickými špecifikáciami rôznych prostriedkov. Zaviedol a veľmi efektívne spravoval komoditnú skupinu 26, pod ktorú spadajú drony (vrátane systémov na ich detekciu či elimináciu), diaľkovo ovládané ponorky, hasiace či pyrotechnické roboty. Bol zároveň metodikom a gestorom interných predpisov pre túto oblasť. Predsedal medzirezortným komisiám, ktoré riešili problematiku neoprávneného použitia dronov a reprezentoval PZ na medzinárodných fórach. Zabezpečoval školenie pilotov, pripravoval metodiky postupov pri policajných zákrokoch a odborne posudzoval ktoré technológie zodpovedajú reálnym potrebám výkonu služby PZ. Oblasť dronov po novom prechádza pod Sekciu informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti.

Ministerstvo argumentuje efektivitou

ávrh na reorganizáciu Odboru akvizícií a inovácií (OAI) zamestnancom verejne nevysvetlilo. Jediné stretnutie absolvovala prezidentka PZ Jana Maškarová, ktorá však podľa našich informácií zmenu neiniciovala. Záujem na zmene mala mať podľa našich informácii prevažne sekcia ekonomiky. Tá dlhodobo presadzuje centralizáciu rozhodovania aj za cenu odstránenia autonómie Policajného zboru v technickej oblasti. Po novom sa tak všetky technické procesy, od vývoja cez testovanie až po verejné obstarávanie, dostávajú pod jednu strechu.

Takáto zmena podľa MV SR posilní medziodborovú spoluprácu, pomôže eliminovať duplicitné procesy a zabezpečí rýchlejšie a efektívnejšie plnenie úloh v oblasti verejného obstarávania, digitalizácie a modernizácie Policajného zboru. Ministerstvo „týmto krokom sleduje skvalitnenie služieb a racionálne využívanie personálnych aj finančných kapacít rezortu, “ uzavrel rezort vo svojom stanovisku. Napriek týmto verejným aj neverejným garanciám ostávajú niektorí zamestnanci voči ochote ministerstva naslúchať požiadavkám a potrebám výkonu služby skeptickí.

Hoci neexistuje žiadna verejná analýza, ktorá by reorganizáciu odôvodňovala, medzi riadkami zaznievali dva hlavné motívy: snaha o centralizáciu rozhodovania a obmedzenie odborného vplyvu tých, ktorí vychádzajú z reálnych potrieb výkonu služby PZ. Technické posudzovanie výstroja, výzbroje, dronov či kamier sa tak dostalo pod iné organizačné zložky, najmä na sekciu ekonomiky, sekciu informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti a programovú kanceláriu. Paradoxne, odbor dopravy sekcie ekonomiky síce získal širšie kompetencie v rámci vozidiel, no personálne o odborníkov posilnený nebol. Získal len tabuľky bez ľudí, nakoľko tí na odbor odmietli prejsť, najmä kvôli neistote, ktorú v nich táto zmena vyvolala.

Na samotnom Prezídiu PZ vzniklo síce nástupnícke oddelenie podpory technického rozvoja Policajného zboru, ale s výrazne oklieštenými právomocami a personálom. Chýbajú mu možnosti posudzovať technické parametre obstarávaného výstroja alebo navrhovať požiadavky na jeho obstaranie. Mnohí upozorňujú, že o odborných technických otázkach teraz rozhodujú ľudia, ktorí nikdy neboli vo výkone služby a nerozumejú reálnym podmienkam práce policajtov. Výsledkom môžu byť zle nastavené parametre technického vybavenia, ktoré zohľadňujú viac cenu ako kvalitu, resp. výkonnostne nezodpovedajú potrebám policajtov. Paradoxom prijatých zmien je, že vedenie PZ prostredníctvom organizačného poriadku novému oddeleniu ponechalo časť kompetencií, aby si zachovalo aspoň minimálny vplyv na zavádzanie technológií a určovanie technických štandardov – hoci pôvodný útvar už ostáva personálne aj kompetenčne oslabený. Aj to svedčí o slabej pripravenosti celej reorganizácie bez hlbšej analýzy dôsledkov.

Odpor zamestnancov

Situácia vyvolala silné rozhorčenie aj medzi zamestnancami zrušeného odboru. Svoju nespokojnosť napokon vyjadrili prostredníctvom otvoreného listu ministrovi vnútra, pod ktorý sa priamo podpísala jedna príslušníčka. Napriek tomu, že je pod dokumentom uvedené len jedno meno, zdroj redakcii potvrdil, že s jeho obsahom sa stotožňujú aj viacerí ďalší odborní zamestnanci.

V liste upozorňuje, že rozhodnutie zrušiť odbor prišlo náhle, bez diskusie a bez predstavenia dôvodovej správy či analýzy dopadov. Autorka v ňom okrem toho podrobne rozoberá aj dôsledky, ktoré takýto krok môže mať na schopnosť Policajného zboru systematicky rozvíjať technické know-how. Kritizuje najmä zánik jedinej inštitúcie v rámci PZ zameranej na výskum a vývoj – s dôrazom na to, že takéto pracovisko malo presah aj do medzinárodnej spolupráce. Výskumná agenda, vrátane projektov v oblasti umelej inteligencie, dronov či systému PAVIÁN, síce formálne ostáva, no zamestnanci majú vážne pochybnosti, či bude mať kto ich výstupy presadzovať v praxi.

Z listu zároveň vyplýva obava, že odborné zistenia a výsledky výskumu nebudú reflektované v rozhodovacích procesoch. Odborníci stratili zastrešujúcu inštitúciu, ktorá vedela ich poznatky transformovať do konkrétnych parametrov pre nové technológie či verejné obstarávania. Atmosféra medzi bývalými pracovníkmi OAI sa nesie v znamení frustrácie, obáv o budúcnosť a pocitu profesijnej degradácie. Výsledkom môže byť odchod skúsených expertov na iné funkcie alebo mimo rezortu, čo by mohlo trvalo oslabiť schopnosť PZ zabezpečovať efektívne technické riešenia pre potreby výkonu služby.

Podľa zistení redakcie list spôsobil u viacerých kompetentných osôb na Ministerstve vnútra SR nevôľu. Samotný minister vnútra na list zatiaľ verejne nereagoval, pričom nie je isté, či sa k nemu vôbec dostal alebo bol „odfiltrovaný“.

OZP v SR zaujal jasný odmietavý postoj

Reorganizáciu kritizoval aj Odborový zväz polície v SR, ktorému bol návrh predložený na pripomienkovanie 1. júla 2025. Vo svojom stanovisku zásadne nesúhlasil s tým, aby viaceré odborné a technické činnosti, ktoré priamo súvisia s výkonom služby, prešli spod riadenia Prezídia Policajného zboru pod Ministerstvo vnútra SR. Išlo najmä o oblasť výstroja a výzbroje, správu technických systémov, vedenie skúšok, projektové riadenie a vyhodnocovanie výsledkov. Podľa OZP v SR mohol tento presun narušiť odbornú kontinuitu a oslabiť schopnosť Policajného zboru operatívne reagovať na potreby výkonu služby.

Odbory tiež upozornili, že zmena nebola prerokovaná s Prezídiom PZ, nebola sprevádzaná dôvodovou správou ani analýzou dopadov a uskutočnila sa bez návrhu prezidentky Policajného zboru, ktorá má v tejto oblasti výlučné právomoci. Pripomienky sa dotýkali aj rizika duplicít, zníženej efektivity a hroziaceho zdržania procesov. OZP v SR zároveň poukázal na nevhodné načasovanie reorganizácie uprostred rozpočtového roka a absenciu jasného plánu personálneho a finančného zabezpečenia.